20-04-2016, 22:00:04
(Modification du message : 24-04-2016, 18:59:39 par yves88.
Raison de la modification: Résolu
)
Bonjour à tous,
Ma V40 1.6i qui atteint fièrement ses 300.000 km est devenue mollassonne, un peu polluante (contrôle technique passé de justesse) et surtout difficile à démarrer = moteur noyé plusieurs fois, donc, à priori problèmes d'allumage. Il y a quelques temps, j'ai remplacé les bougies et les fils d'allumages (ceux qui intègrent les allumeurs) et ça allait un peu mieux.
Aujourd'hui elle a carrément coupé en roulant. Arrêt sur le bas coté et divers tentatives de réanimation avec booster et câbles de démarrage : échec.
45 minutes après elle redémarre comme un charme pour 2-3min et... rebelote.
Je viens de la tester au VIDA-DICE et voici le résultat:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
284: ECM-44 Misfire, Emission level. Faulty signal
Diagnostic trouble code (DTC) information
Condition
The control module checks misfires after the engine's first 1000 camshaft revolutions after start. A diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module registers a misfire that results in increased emissions.
Substitute value
Fuel trim disabled.
Three-way catalytic converter (TWC) diagnostics are disabled.
Knock retardation inhibited.
Idle air trim adaptation switches off.
The EVAP system runs in minimum mode.
Possible source
Fuel stoppage.
Repeated cold starting where the engine coolant temperature (ECT) has not reached normal operating temperature between starts.
Water in spark plug wells.
Damaged spark plug. Damaged ignition cables. Damaged ignition coil.
Damaged flywheel or ring gear.
Contaminated or incorrect fuel.
Blocked / leaking injector.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the ignition system's low tension side.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the circuit for the injectors.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the fuel pump's circuit.
Blocked crankcase ventilation.
Damaged VVT-unit.
Moisture, flashovers in the ignition system's high tension side.
Leak between cooling system and cylinder.
Uneven compression.
Fault symptom[s]
Engine is difficult to start
Engine running rough
Poor performance
High emissions
------------------------------------------------------------------------------------------
J'aime bien ce diagnostic car il m'indique en gros que ma caisse se traine, qu'elle pollue et qu'elle a du mal à démarrer (ah bon ?)
J'ai aussi un nouveau code d'erreur au niveau de la clim qui me parle de problème de masse.
Avant d'entreprendre les grosses vérifications, je voulais voir si un de vous a déjà eu ce genre de symptôme avec ce moteur ?
Je vais dès demain vérifier la mise à la masse, voir ajouter une ou deux supplémentaire, mais si il y a une autre piste je suis preneur.
Ma V40 1.6i qui atteint fièrement ses 300.000 km est devenue mollassonne, un peu polluante (contrôle technique passé de justesse) et surtout difficile à démarrer = moteur noyé plusieurs fois, donc, à priori problèmes d'allumage. Il y a quelques temps, j'ai remplacé les bougies et les fils d'allumages (ceux qui intègrent les allumeurs) et ça allait un peu mieux.
Aujourd'hui elle a carrément coupé en roulant. Arrêt sur le bas coté et divers tentatives de réanimation avec booster et câbles de démarrage : échec.
45 minutes après elle redémarre comme un charme pour 2-3min et... rebelote.
Je viens de la tester au VIDA-DICE et voici le résultat:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
284: ECM-44 Misfire, Emission level. Faulty signal
Diagnostic trouble code (DTC) information
Condition
The control module checks misfires after the engine's first 1000 camshaft revolutions after start. A diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module registers a misfire that results in increased emissions.
Substitute value
Fuel trim disabled.
Three-way catalytic converter (TWC) diagnostics are disabled.
Knock retardation inhibited.
Idle air trim adaptation switches off.
The EVAP system runs in minimum mode.
Possible source
Fuel stoppage.
Repeated cold starting where the engine coolant temperature (ECT) has not reached normal operating temperature between starts.
Water in spark plug wells.
Damaged spark plug. Damaged ignition cables. Damaged ignition coil.
Damaged flywheel or ring gear.
Contaminated or incorrect fuel.
Blocked / leaking injector.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the ignition system's low tension side.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the circuit for the injectors.
Intermittent open-circuit, intermittent short-circuit to ground, intermittent short-circuit to voltage, contact resistance or loose connections in the fuel pump's circuit.
Blocked crankcase ventilation.
Damaged VVT-unit.
Moisture, flashovers in the ignition system's high tension side.
Leak between cooling system and cylinder.
Uneven compression.
Fault symptom[s]
Engine is difficult to start
Engine running rough
Poor performance
High emissions
------------------------------------------------------------------------------------------
J'aime bien ce diagnostic car il m'indique en gros que ma caisse se traine, qu'elle pollue et qu'elle a du mal à démarrer (ah bon ?)

J'ai aussi un nouveau code d'erreur au niveau de la clim qui me parle de problème de masse.
Avant d'entreprendre les grosses vérifications, je voulais voir si un de vous a déjà eu ce genre de symptôme avec ce moteur ?
Je vais dès demain vérifier la mise à la masse, voir ajouter une ou deux supplémentaire, mais si il y a une autre piste je suis preneur.