Les 850 jusque 1995 (inclus) embarquent une unité de diagnostiques. Cette unité permet d'interroger les différentes unités de pilotage des principaux organes (Moteur, injection, allumage, tableau de bord, clim, bva...). Il est possible d'obtenir les codes anomalie pour chacun des organes surveillés sans avoir plus qu'un crayon et de quoi noter. Ici pas besoin d'interface OBD2 et d'ordinateur.
L'unité se situe dans le coffre moteur, à proximité du remplissage de lave glace.
Localisation global dans le coffre moteur (cerclage en rouge) :
Localisation détaillée, l'unité est couverte par 2 caches de protection :
Unité découverte, elle se décompose en 2 blocs -> A et B, au tout premier plan, le fil à brancher pour interroger l'unité :
Ici le fils est branché en A7 pour réaliser les premières interrogations décrites ci-dessous :
De part et d'autre du A peint sur l'unité, on trouve la diode qui retournera les codes et le bouton à solliciter pour entrer dans les différents modes
Ce post va s'enrichir tout doucement avec les différentes manipulations qu'on peut demander à cette unité de diagnostique :
[hr /]
Connaitre le kilométrage de son véhicule
1. Mettre le contact (voyants tableau de bord allumés)
2. Sur l'unité de diagnostique embarquée, mettre le fil en A7
3. Appuyer 5 fois sur le bouton (environ 1 impulsion toute les secondes)
4. Quand la diode reste allumée, entrer le code 1-1-1 de cette manière :
- presser le bouton 1 fois
- attendez que la diode s'éteingne et se rallume à nouveau
- presser le bouton 1 fois
- attendez que la diode s'éteingne et se rallume à nouveau
- presser le bouton 1 fois
- compter les clignotements qui vont vous donner les 3 derniers chiffres de la totalisation kilométrique
5. Répéter les étapes 3 et 4 mais entrer le code 1-1-2 afin d'obtenir les 3 premiers chiffres de la totalisation kilométrique
[hr /]
Remise à 0 du voyant de service
1. Mettre le contact (position voyants allumés mais moteur non tournant)
2. Mettre le fil de l'unité de diagnostique en A7
3. Presser le bouton de l'unité 4 fois de suite (brièvement, mais fermement)
4. La diode reste allumée, elle est maintenant prête à recevoir le code de réinitialisation.
5. Entrer le code 1-5-1
- Presser et relacher 1 fois le bouton, la diode s'éteint et se rallume
- Presser et relacher 5 fois le bouton, la diode s'éteint et se rallume
- Presser et relacher 1 fois le bouton, la diode va clignoter rapidement plusieurs fois, le reset est réussi
6. Ramener la clé de contact en position O et enlevee le fil de l'unité de diagnostique
P.S. : Si vous vous trompez, ramener la clé de contact en position 0 et reprennez à l'étape 1.
[hr /]
Les codes erreurs :
La section suivante présente les interrogations qu'on peut faire aux différentes ECU stockant les anomalies des organes principaux de l'auto. Une ECU est capable de stocker 13 codes différents. Même si vous corrigez le problème, le code ne s'effacera que si vous le demandez explicitement à l'unité de diagnostique. Enfin, dernière recommandation et pas des moindre : avant suppression, un code doit obligatoirement faire l'objet d'un contrôle. S'il a été mémorisé par l'ECU c'est qu'il y a eu un problème. Il en va de votre sécurité, de celle de vos passagers et des autres usagers avec lesquels vous partagez la route, de systématiquement vérifier, corriger tout défaut.
[hr /]
Lecture des codes erreurs relatifs à l'allumage : A6
1. Mettre le contact position 1 (voyants tableau de bord allumés, mais moteur non tournant)
2. Mettre le fil de l'unité de diagnostique en A6
3. Presser le bouton de l'unité 1 fois (durant 1 seconde), la diode va commencer à vous envoyer les données ayez un crayon et de quoi noter
Les codes erreurs sont des séries 3 chiffres (de 1 à 9). 1-2-3 est un code erreur. Pour le communiquer la diode fera :
Clignote - pause - Clignote Clignote - Pause - Clignote Clignote Clignote
=> 1 - 2 - 3
4. Une fois le premier code noté, appuyez 1 seconde sur le bouton pour passer au code suivant. une fois que vous retrouvez le 1er code noté, c'est que vous avez fait le tour. A noter, si le 1er code renvoyé est 1-1-1, c'est qu'il n'y a pas d'anomalie. Bonne nouvelle!
5. Une fois tous les codes lus, il est possible de les effacer (seulement une fois qu'ils ont tous été lus).
6. Pour effacer les codes (après correction des anomalies!!!Appuyez et maintenez le bouton enfoncé 6 à 7 secondes et relachez, dès que la diode se rallume appuyez et maintenez de nouveau le bouton enfoncé durant 6 à 7 secondes puis relachez le.
7. Interrogez de nouveau l'ECU en appuyant 1 seconde sur le bouton : le code renvoyé doit être 1-1-1
La liste des codes erreurs relatifs à l'allumage se trouve là (Dans la langue de J'Expire) : http://www.univers-volvo.com/forum/viewtopic.php?pid=60821#p60821
On pourra essayer de vous aider si vous souhaitez plus d'info sur un code.
P.S. : Si vous vous trompez, ramener la clé de contact en position 0 et reprennez à l'étape 1.
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A1Â : Automatic transmission
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Solenoid S1 circuit shorted to 12 volts
1-1-3Â : Fault in ECU
1-1-4Â : Break in driving mode selector circuit
1-2-1Â : Solenoid S1 circuid shorted to earth
1-2-2Â : Break in solenoid S1 circuit
1-2-3Â : Solenoid STH circuit shorted to 12 volts
1-2-4Â : Driving mode selector circuit shorted to earth
1-3-1Â :Break or short circuit to earth in solenoid STH circuit
1-3-2Â : Fault in ECU
1-3-4Â : Incorrect load signal
1-4-1Â : Oil temperature sensor circuit shorted to earth
1-4-2Â : Break in oilt temperature sensor circuit
1-4-3Â : Kickdown switch circuit shorted to earth
2-1-1Â : Fault in ECU
2-1-2Â : Solenoid S2 circuit shorted to 12 volts
2-1-3Â : Throttle position signal too high
2-2-1Â : Solenoid S2 circuit shorted to earth
2-2-2Â : Break in solenoid S2 circuit
2-2-3Â : Throttle position signal too low
2-3-1Â : Irregular throttle position signal
2-3-2Â : Vehicle speed senesor signal absent
2-3-3Â : Incorrect speedometer signal
2-3-5Â : Oil temperature too high
2-4-5Â : Break or short circuit to earth in torque limiting circuit
3-1-1Â : Transmission RPM sensor signal absent
3-1-2Â : Transmission RPM sensor signal faulty
3-1-3Â : Incorrect signal from gear position sensor
3-2-2Â : Incorrect gear ratio for given roadspeed
3-2-3Â : Lock up sleeps or not engaged
3-3-1Â : Solenoid SL circuit shorted to 12 volts
3-3-2Â : Break in solenoid SL circuit
3-3-3Â : Solenoid SL circuit shorted to earth
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A2Â : Injection systems
Fenix 5.2 system
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : ECU fault
1-1-3Â : Short term fuel mixture too weak
1-1-5Â : Faulty signal to No 1 cylinder injector
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-2Â : Intake air temperature sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5Â : Faulty signal to No 2 cylinder injector
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
1-3-5Â : Faulty signal to No 3 cylinder injector
1-4-3Â : Front knock sensor signal absent or faulty
1-4-4Â : Load signal absent or faulty
1-4-5Â : Faulty signal to No 4 cylinder injector
1-5-2*Â : Air pump valve signal absent or faulty
1-5-4*Â : Leak in EGR system
1-5-5Â : Faulty signal to No 5 cylinder injector
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-1-4Â : Engine RPM sensor signal absent
2-2-1Â : Long term fuel mixture too weak in part-load stage
2-2-2Â : Main relay signal absent or faulty
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-2-5Â : Air conditionning pressure sensor signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
2-3-3Â : Long term idle air trim outside control range
2-3-5*Â : EGR controller signal absent of faulty
2-4-1*Â : EGR system flow fault
2-4-3Â : throttle position sensor signal outside voltage range
2-4-4Â : Knock control at limit
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
3-1-3*Â : EVAP valve signal absent or faulty
3-1-4Â : Camshaft position sensor signal absent or faulty
3-2-3Â : Malfunction indicator lamp signal faulty
3-2-5Â : ECU memory loss
3-3-5Â : Request for malfunction indicator lamp from automatic transmission ECU
3-4-2Â : Air conditionning system relay control signal faulty
3-4-3Â : Fuel pump relay control signal faulty
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
4-1-3*Â : EGR temperature sensor signal absent or faulty
4-3-2Â : High temperature in ECU module box
4-3-3Â : Rear knock sensor signal absent or faulty
4-3-5Â : Heated oxygen sensor response slow
4-4-2*Â : Air pump relay signal absent or faulty
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
5-1-3Â : Excessively high temperature in ECU module box
5-1-4Â : Engine cooling fan faulty at half speed
5-1-5Â : Engine cooling fan faulty at full speed
5-2-1Â : Oxygen sensor heating faulty
5-2-3Â : Signal to ECU module box cooling fan shorted to 12 volts
5-2-4Â : Transmission torque control signal faulty
5-3-5Â : Turbo regulator valve fault
*Only applicable to engines with certain emission control equipment (EGR)
---------------------------------
Motronic 4.3 system
1-1-2Â : ECU fault
1-1-5Â : Faulty signal to No 1 cylinder injector
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5Â : Faulty signal to No 2 cylinder injector
1-3-1Â : Engine RPM signal from ignition system absent or faulty
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
1-3-5Â : Faulty signal to No 3 cylinder injector
1-4-3Â : Front knock sensor signal absent or faulty
1-4-4Â : Load signal absent or faulty
1-4-5Â : Faulty signal to No 4 cylinder injector
1-5-2*Â : Air pump valve signal absent or faulty
1-5-4*Â : Leak in EGR system
1-5-5Â : Faulty signal to No 5 cylinder injector
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-1-4Â : Engine RPM sensor signal absent
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-2-5Â : Air conditionning pressure sensor signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
2-3-3Â : Long term idle air trim outside control range
2-3-5*Â : EGR controller signal absent of faulty
2-4-1*Â : EGR system flow fault
2-4-3Â : throttle position sensor signal outside voltage range
2-4-4Â : Knock control at limit
2-4-5Â : Idle air control valve opening signal absent or faulty
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
3-1-3*Â : EVAP valve signal absent or faulty
3-1-4Â : Camshaft position sensor signal absent or faulty
3-1-5*Â : EVAP system fault
3-2-3Â : Malfunction indicator lamp signal faulty
3-2-5Â : ECU memory loss
3-3-5Â : Request for malfunction indicator lamp from automatic transmission ECU
3-4-2Â : Air conditionning system relay control signal faulty
3-4-3Â : Fuel pump relay control signal faulty
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
4-1-3*Â : EGR temperature sensor signal absent or faulty
4-1-4Â : Turbo boost pressure too high
4-1-6Â : Turbo boost pressure reduced by automatic transmission ECU
4-3-2Â : High temperature in ECU module box
4-3-3Â : Rear knock sensor signal absent or faulty
4-3-5Â : Heated oxygen sensor response slow
4-4-2*Â : Air pump relay signal absent or faulty
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
5-1-3Â : Excessively high temperature in ECU module box
5-1-4Â : Engine cooling fan faulty at half speed
5-1-5Â : Engine cooling fan faulty at full speed
5-2-1Â : Oxygen sensor heating faulty
5-2-3Â : Signal to ECU module box cooling fan shorted to 12 volts
5-2-4Â : Transmission torque control signal faulty
5-3-5Â : Turbo regulator valve fault
5-4-1*Â : EVAP valve fault
*Only applicable to engines with certain emission control equipment (EGR)
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LH3.2-Jetronic system
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : ECU fault
1-1-3Â : Short term fuel mixture too weak
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-3-1Â : Engine RPM signal from ignition system absent or faulty
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-2-1Â : Long term fuel mixture too weak in part-load stage
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
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A3 : ABS & TRACS fault codes
1-1-1Â : No fault detected
1-2-1 : LH front wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-2 : RH front wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-3 : LH rear wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-4 : RH rear wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-4-1Â : Faulty brake pedal position sensor, shorted to earth or supply
1-4-2Â : Faulty stop light switch, open circuit or short circuit
1-4-3Â : ECU memory fault
1-4-4Â : Brake discs overheated (cars with TRACS only)
2-1-1 : LH front wheel sensor – no signal when moving off
2-1-2 : RH front wheel sensor – no signal when moving off
2-1-3 : LH rear wheel sensor – no signal when moving off
2-1-4 : RH rear wheel sensor – no signal when moving off
2-2-1 : LH front wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-2 : RH front wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-3 : LH rear wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-4 : RH rear wheel sensor – no signal from ABS system
3-1-1 : LH front wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-2 : RH front wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-3 : LH rear wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-4 : RH rear wheel sensor – open circuit or short circuit
3-2-1 : LH front wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-2 : RH front wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-3 : LH rear wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-4 : RH rear wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
4-1-1Â : Inlet valve for LH front brake, open circuit or short circuit
4-1-2Â : Return valve for LH front brake, open circuit or short circuit
4-1-3Â : Inlet valve for RH front brake, open circuit or short circuit
4-1-4Â : Return valve for RH front brake, open circuit or short circuit
4-2-1Â : Inlet valve for rear brakes, open circuit or short circuit
4-2-2Â : Return valve for rear brakes, open circuit or short circuit
4-2-3Â : TRACS valve, open circuit or short circuit (cars with TRACS only)
4-2-4Â : TRACS pressure sensor, faulty or short circuit (cars with TRACS only)
4-4-1Â : ECU processing fault
4-4-2Â : Hydraulic modulator pump pressure low
4-4-3Â : Electrical or mechanical fault in hydraulic modulator pump motor
4-4-4Â : No power supply to hydraulic modulator valves
------------------------------------------------------------------------------------------------------
A6Â : Ignition system
1-1-1Â :No Faults
1-1-2Â : Replace ECU
1-2-3Â : Engine Temp. Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
1-3-1Â : VSS Signal Absent
1-4-3Â : Front Knock Sensor Signal Absent Or Faulty
1-4-4Â : Load Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
1-5-4Â : EGR System Leakage
2-1-4Â : VSS Signal Intermittent
2-4-1Â : EGR Flow Incorrect
3-1-1Â : Speedometer Signal Absent Or Faulty
3-1-4Â : Camshaft Position Sensor Signal Absent Or Faulty
3-2-4Â : Camshaft Signal Intermittent
4-1-1Â : Throttle Switch Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
4-1-3Â : EGR Temperature Sensor Signal Incorrect/Missing
4-3-2Â : High Temperature Warning In ECU Box
4-3-3Â : Rear Knock Sensor Signal Absent Or Faulty
5-1-3Â : High Temperature Warning In ECU Box
------------------------------------------------------------------------------------------------------
A7Â : Instrument panel fault codes for VDO
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Fuel gauge sender unit short circuit
1-1-3Â : Fuel gauge sender unit open circuit
1-2-1Â : Temperature signal interval too short
1-2-2Â : Temperature signal interval too long
1-2-3Â : Digital output 48 pulse short circuit to supply
1-3-1Â : Digital output 12 pulse short circuit to supply
1-3-2Â : No RPM sensor signal
1-3-3Â : Fuel level signal to trip computer short circuit to supply
------------------------------------------------------------------------------------------------------
B1Â : Electronic climate control system
1-1-1Â : No fault detected
1-2-1Â : Outside temperature sensor shorteed to earth
1-2-2Â : Outside temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-2-3Â : Driver's side interior temperature sensor shorted to earth
1-2-4Â : Driver's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-2-5Â : Passenger's side interior temperature sensor shorted to earth
1-2-6Â : Passenger's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-1Â : Driver's side air duct temperature sensor shorted to earth
1-3-2Â : Driver's side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-3Â : Passenger's side air duct temperature sensor shorted to earth
1-3-4Â : Passenger's side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-5Â : No signal from engine coolant temperature sensor
1-4-1Â : Faulty signal from driver's side temperature selector switch
1-4-3Â : Faulty signal from passenger's side temperature selector switch
1-4-5Â : Faulty signal from function selector switch
1-5-1Â : Signal from fan speed sensor missing or too high
1-5-2Â : Signal from fan speed sensor shorted to earth
2-1-1Â : Driver's side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-1-2Â : Driver's side damper motor position sensor shorted to earth
2-2-1Â : Passenger's side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-2-2Â : Passenger's side damper motor position sensor shorted to earth
2-3-1Â : Ventilation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-2Â : Ventilation damper motor position sensor shorted to earth
2-3-3Â : Floor/defrost damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-4Â : Floor/defrost damper motor position sensor shorted to earth
2-3-5Â : Recirculation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-6Â : Recirculation damper motor position sensor shorted to earth
3-1-1Â : Driver's side damper motor shorted to earthe or 12 volts
3-1-2Â : Passenger's side damper motor shorted to earthe or 12 volts
3-1-3Â : Ventilation damper motor shorted to earth or 12 volts
3-1-4Â : Floor/defrost damper motor shorted to earth or 12 volts
3-1-5Â : Recirculation damper motor shorted to earth or 12 volts
3-2-1Â : Driver's side damper motor active too long
3-2-2Â : Passenger's side damper motor active too long
3-2-3Â : Ventilation damper motor active too long
3-2-4Â : Floor/defrost side damper motor active too long
3-2-5Â : Recirculation damper motor active too long
4-1-1Â : Blower fan seized or drawing excessive current
4-1-2Â : Driver's side interior temperature sensor inlet fan shorted to earth
4-1-3Â : No control voltage at driver's side interior temperature sensor inlet fan
4-1-4Â : Driver's side interior temperature sensor inlet fan seized
4-1-5Â : Passenger's side interior temperature sensor inlet fan shorted to earth
4-1-6Â : No control voltage at passenger's side interior temperature sensor inlet fan
4-1-7Â : Passenger's side interior temperature sensor inlet fan seized
4-1-8Â : No control signal to blower fan power stage
4-1-9Â : Faulty diagnostic signal from blower fan power stage
4-2-0Â : ECU fault in program memory
4-2-1Â : Damper motor limit position self-adjustment not carried out
------------------------------------------------------------------------------------------------------
B6Â : Electric front seat
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Signal position sensor, motor 1, absent or faulty
1-2-1Â : Signal position sensor, motor 2, absent or faulty
1-2-2Â : Signal position sensor, motor 3, absent or faulty
2-1-1Â : Signal position sensor, motor 4, absent or faulty
1-2-3Â : Motor 1 functions although equivalent button not activated
1-3-1Â : Motor 2 functions although equivalent button not activated
1-3-2Â : Motor 3 functions although equivalent button not activated
1-3-3Â : Motor 4 functions although equivalent button not activated
3-2-3Â : Fault in stored memory position 1
3-2-2Â :Fault in stored memory position 2
3-3-3Â :Fault in stored memory position 3
3-3-1Â : Lead disconnected, motor 1*
3-3-2Â : Lead disconnected, motor 2*
3-3-3Â : Lead disconnected, motor 3*
1-1-4Â : Lead disconnected, motor 4*
1-4-3Â : Motor 1 turns in wrong direction
1-4-4Â : Motor 2 turns in wrong direction
2-1-4Â : Motor 3 turns in wrong direction
2-2-4Â : Motor 4 turns in wrong direction
4-1-4: Faulty end position calibration
*These codes may also be displayed if the motors are not allowed to reach their limit stops ie, the backrest contacting the rear seat before maximum tilt is reached
L'unité se situe dans le coffre moteur, à proximité du remplissage de lave glace.
Localisation global dans le coffre moteur (cerclage en rouge) :
Localisation détaillée, l'unité est couverte par 2 caches de protection :
Unité découverte, elle se décompose en 2 blocs -> A et B, au tout premier plan, le fil à brancher pour interroger l'unité :
Ici le fils est branché en A7 pour réaliser les premières interrogations décrites ci-dessous :
De part et d'autre du A peint sur l'unité, on trouve la diode qui retournera les codes et le bouton à solliciter pour entrer dans les différents modes
Ce post va s'enrichir tout doucement avec les différentes manipulations qu'on peut demander à cette unité de diagnostique :
[hr /]
Connaitre le kilométrage de son véhicule
1. Mettre le contact (voyants tableau de bord allumés)
2. Sur l'unité de diagnostique embarquée, mettre le fil en A7
3. Appuyer 5 fois sur le bouton (environ 1 impulsion toute les secondes)
4. Quand la diode reste allumée, entrer le code 1-1-1 de cette manière :
- presser le bouton 1 fois
- attendez que la diode s'éteingne et se rallume à nouveau
- presser le bouton 1 fois
- attendez que la diode s'éteingne et se rallume à nouveau
- presser le bouton 1 fois
- compter les clignotements qui vont vous donner les 3 derniers chiffres de la totalisation kilométrique
5. Répéter les étapes 3 et 4 mais entrer le code 1-1-2 afin d'obtenir les 3 premiers chiffres de la totalisation kilométrique
[hr /]
Remise à 0 du voyant de service
1. Mettre le contact (position voyants allumés mais moteur non tournant)
2. Mettre le fil de l'unité de diagnostique en A7
3. Presser le bouton de l'unité 4 fois de suite (brièvement, mais fermement)
4. La diode reste allumée, elle est maintenant prête à recevoir le code de réinitialisation.
5. Entrer le code 1-5-1
- Presser et relacher 1 fois le bouton, la diode s'éteint et se rallume
- Presser et relacher 5 fois le bouton, la diode s'éteint et se rallume
- Presser et relacher 1 fois le bouton, la diode va clignoter rapidement plusieurs fois, le reset est réussi
6. Ramener la clé de contact en position O et enlevee le fil de l'unité de diagnostique
P.S. : Si vous vous trompez, ramener la clé de contact en position 0 et reprennez à l'étape 1.
[hr /]
Les codes erreurs :
La section suivante présente les interrogations qu'on peut faire aux différentes ECU stockant les anomalies des organes principaux de l'auto. Une ECU est capable de stocker 13 codes différents. Même si vous corrigez le problème, le code ne s'effacera que si vous le demandez explicitement à l'unité de diagnostique. Enfin, dernière recommandation et pas des moindre : avant suppression, un code doit obligatoirement faire l'objet d'un contrôle. S'il a été mémorisé par l'ECU c'est qu'il y a eu un problème. Il en va de votre sécurité, de celle de vos passagers et des autres usagers avec lesquels vous partagez la route, de systématiquement vérifier, corriger tout défaut.
[hr /]
Lecture des codes erreurs relatifs à l'allumage : A6
1. Mettre le contact position 1 (voyants tableau de bord allumés, mais moteur non tournant)
2. Mettre le fil de l'unité de diagnostique en A6
3. Presser le bouton de l'unité 1 fois (durant 1 seconde), la diode va commencer à vous envoyer les données ayez un crayon et de quoi noter
Les codes erreurs sont des séries 3 chiffres (de 1 à 9). 1-2-3 est un code erreur. Pour le communiquer la diode fera :
Clignote - pause - Clignote Clignote - Pause - Clignote Clignote Clignote
=> 1 - 2 - 3
4. Une fois le premier code noté, appuyez 1 seconde sur le bouton pour passer au code suivant. une fois que vous retrouvez le 1er code noté, c'est que vous avez fait le tour. A noter, si le 1er code renvoyé est 1-1-1, c'est qu'il n'y a pas d'anomalie. Bonne nouvelle!
5. Une fois tous les codes lus, il est possible de les effacer (seulement une fois qu'ils ont tous été lus).
6. Pour effacer les codes (après correction des anomalies!!!Appuyez et maintenez le bouton enfoncé 6 à 7 secondes et relachez, dès que la diode se rallume appuyez et maintenez de nouveau le bouton enfoncé durant 6 à 7 secondes puis relachez le.
7. Interrogez de nouveau l'ECU en appuyant 1 seconde sur le bouton : le code renvoyé doit être 1-1-1
La liste des codes erreurs relatifs à l'allumage se trouve là (Dans la langue de J'Expire) : http://www.univers-volvo.com/forum/viewtopic.php?pid=60821#p60821
On pourra essayer de vous aider si vous souhaitez plus d'info sur un code.
P.S. : Si vous vous trompez, ramener la clé de contact en position 0 et reprennez à l'étape 1.
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A1Â : Automatic transmission
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Solenoid S1 circuit shorted to 12 volts
1-1-3Â : Fault in ECU
1-1-4Â : Break in driving mode selector circuit
1-2-1Â : Solenoid S1 circuid shorted to earth
1-2-2Â : Break in solenoid S1 circuit
1-2-3Â : Solenoid STH circuit shorted to 12 volts
1-2-4Â : Driving mode selector circuit shorted to earth
1-3-1Â :Break or short circuit to earth in solenoid STH circuit
1-3-2Â : Fault in ECU
1-3-4Â : Incorrect load signal
1-4-1Â : Oil temperature sensor circuit shorted to earth
1-4-2Â : Break in oilt temperature sensor circuit
1-4-3Â : Kickdown switch circuit shorted to earth
2-1-1Â : Fault in ECU
2-1-2Â : Solenoid S2 circuit shorted to 12 volts
2-1-3Â : Throttle position signal too high
2-2-1Â : Solenoid S2 circuit shorted to earth
2-2-2Â : Break in solenoid S2 circuit
2-2-3Â : Throttle position signal too low
2-3-1Â : Irregular throttle position signal
2-3-2Â : Vehicle speed senesor signal absent
2-3-3Â : Incorrect speedometer signal
2-3-5Â : Oil temperature too high
2-4-5Â : Break or short circuit to earth in torque limiting circuit
3-1-1Â : Transmission RPM sensor signal absent
3-1-2Â : Transmission RPM sensor signal faulty
3-1-3Â : Incorrect signal from gear position sensor
3-2-2Â : Incorrect gear ratio for given roadspeed
3-2-3Â : Lock up sleeps or not engaged
3-3-1Â : Solenoid SL circuit shorted to 12 volts
3-3-2Â : Break in solenoid SL circuit
3-3-3Â : Solenoid SL circuit shorted to earth
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A2Â : Injection systems
Fenix 5.2 system
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : ECU fault
1-1-3Â : Short term fuel mixture too weak
1-1-5Â : Faulty signal to No 1 cylinder injector
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-2Â : Intake air temperature sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5Â : Faulty signal to No 2 cylinder injector
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
1-3-5Â : Faulty signal to No 3 cylinder injector
1-4-3Â : Front knock sensor signal absent or faulty
1-4-4Â : Load signal absent or faulty
1-4-5Â : Faulty signal to No 4 cylinder injector
1-5-2*Â : Air pump valve signal absent or faulty
1-5-4*Â : Leak in EGR system
1-5-5Â : Faulty signal to No 5 cylinder injector
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-1-4Â : Engine RPM sensor signal absent
2-2-1Â : Long term fuel mixture too weak in part-load stage
2-2-2Â : Main relay signal absent or faulty
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-2-5Â : Air conditionning pressure sensor signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
2-3-3Â : Long term idle air trim outside control range
2-3-5*Â : EGR controller signal absent of faulty
2-4-1*Â : EGR system flow fault
2-4-3Â : throttle position sensor signal outside voltage range
2-4-4Â : Knock control at limit
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
3-1-3*Â : EVAP valve signal absent or faulty
3-1-4Â : Camshaft position sensor signal absent or faulty
3-2-3Â : Malfunction indicator lamp signal faulty
3-2-5Â : ECU memory loss
3-3-5Â : Request for malfunction indicator lamp from automatic transmission ECU
3-4-2Â : Air conditionning system relay control signal faulty
3-4-3Â : Fuel pump relay control signal faulty
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
4-1-3*Â : EGR temperature sensor signal absent or faulty
4-3-2Â : High temperature in ECU module box
4-3-3Â : Rear knock sensor signal absent or faulty
4-3-5Â : Heated oxygen sensor response slow
4-4-2*Â : Air pump relay signal absent or faulty
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
5-1-3Â : Excessively high temperature in ECU module box
5-1-4Â : Engine cooling fan faulty at half speed
5-1-5Â : Engine cooling fan faulty at full speed
5-2-1Â : Oxygen sensor heating faulty
5-2-3Â : Signal to ECU module box cooling fan shorted to 12 volts
5-2-4Â : Transmission torque control signal faulty
5-3-5Â : Turbo regulator valve fault
*Only applicable to engines with certain emission control equipment (EGR)
---------------------------------
Motronic 4.3 system
1-1-2Â : ECU fault
1-1-5Â : Faulty signal to No 1 cylinder injector
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5Â : Faulty signal to No 2 cylinder injector
1-3-1Â : Engine RPM signal from ignition system absent or faulty
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
1-3-5Â : Faulty signal to No 3 cylinder injector
1-4-3Â : Front knock sensor signal absent or faulty
1-4-4Â : Load signal absent or faulty
1-4-5Â : Faulty signal to No 4 cylinder injector
1-5-2*Â : Air pump valve signal absent or faulty
1-5-4*Â : Leak in EGR system
1-5-5Â : Faulty signal to No 5 cylinder injector
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-1-4Â : Engine RPM sensor signal absent
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-2-5Â : Air conditionning pressure sensor signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
2-3-3Â : Long term idle air trim outside control range
2-3-5*Â : EGR controller signal absent of faulty
2-4-1*Â : EGR system flow fault
2-4-3Â : throttle position sensor signal outside voltage range
2-4-4Â : Knock control at limit
2-4-5Â : Idle air control valve opening signal absent or faulty
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
3-1-3*Â : EVAP valve signal absent or faulty
3-1-4Â : Camshaft position sensor signal absent or faulty
3-1-5*Â : EVAP system fault
3-2-3Â : Malfunction indicator lamp signal faulty
3-2-5Â : ECU memory loss
3-3-5Â : Request for malfunction indicator lamp from automatic transmission ECU
3-4-2Â : Air conditionning system relay control signal faulty
3-4-3Â : Fuel pump relay control signal faulty
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
4-1-3*Â : EGR temperature sensor signal absent or faulty
4-1-4Â : Turbo boost pressure too high
4-1-6Â : Turbo boost pressure reduced by automatic transmission ECU
4-3-2Â : High temperature in ECU module box
4-3-3Â : Rear knock sensor signal absent or faulty
4-3-5Â : Heated oxygen sensor response slow
4-4-2*Â : Air pump relay signal absent or faulty
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
5-1-3Â : Excessively high temperature in ECU module box
5-1-4Â : Engine cooling fan faulty at half speed
5-1-5Â : Engine cooling fan faulty at full speed
5-2-1Â : Oxygen sensor heating faulty
5-2-3Â : Signal to ECU module box cooling fan shorted to 12 volts
5-2-4Â : Transmission torque control signal faulty
5-3-5Â : Turbo regulator valve fault
5-4-1*Â : EVAP valve fault
*Only applicable to engines with certain emission control equipment (EGR)
-----------------------------------
LH3.2-Jetronic system
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : ECU fault
1-1-3Â : Short term fuel mixture too weak
1-2-1Â : MAF sensor signal absent or faulty
1-2-3Â : Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-3-1Â : Engine RPM signal from ignition system absent or faulty
1-3-2Â : Battery voltage too low or too high
2-1-2Â : Heated oxygen sensor signal absent or faulty
2-2-1Â : Long term fuel mixture too weak in part-load stage
2-2-3Â : Idle air control valve signal absent or faulty
2-3-1Â : Long term fuel mixture too rich in part-load stage
2-3-2Â : Long term fuel mixture too weak at idle
3-1-1Â : Vehicle speed sensor (speedmeter) signal absent
4-1-1Â : Throttle position sensor signal absent
5-1-1Â : Long term fuel mixture too rich at idle
5-1-2Â : Short term fuel mixture too rich
------------------------------------------------------------------------------------------------------
A3 : ABS & TRACS fault codes
1-1-1Â : No fault detected
1-2-1 : LH front wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-2 : RH front wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-3 : LH rear wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-2-4 : RH rear wheel sensor – faulty signal at speed less than 25 mph (40 km/h)
1-4-1Â : Faulty brake pedal position sensor, shorted to earth or supply
1-4-2Â : Faulty stop light switch, open circuit or short circuit
1-4-3Â : ECU memory fault
1-4-4Â : Brake discs overheated (cars with TRACS only)
2-1-1 : LH front wheel sensor – no signal when moving off
2-1-2 : RH front wheel sensor – no signal when moving off
2-1-3 : LH rear wheel sensor – no signal when moving off
2-1-4 : RH rear wheel sensor – no signal when moving off
2-2-1 : LH front wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-2 : RH front wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-3 : LH rear wheel sensor – no signal from ABS system
2-2-4 : RH rear wheel sensor – no signal from ABS system
3-1-1 : LH front wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-2 : RH front wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-3 : LH rear wheel sensor – open circuit or short circuit
3-1-4 : RH rear wheel sensor – open circuit or short circuit
3-2-1 : LH front wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-2 : RH front wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-3 : LH rear wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
3-2-4 : RH rear wheel sensor – intermittent signal at speed under 25 mph (40 km/h)
4-1-1Â : Inlet valve for LH front brake, open circuit or short circuit
4-1-2Â : Return valve for LH front brake, open circuit or short circuit
4-1-3Â : Inlet valve for RH front brake, open circuit or short circuit
4-1-4Â : Return valve for RH front brake, open circuit or short circuit
4-2-1Â : Inlet valve for rear brakes, open circuit or short circuit
4-2-2Â : Return valve for rear brakes, open circuit or short circuit
4-2-3Â : TRACS valve, open circuit or short circuit (cars with TRACS only)
4-2-4Â : TRACS pressure sensor, faulty or short circuit (cars with TRACS only)
4-4-1Â : ECU processing fault
4-4-2Â : Hydraulic modulator pump pressure low
4-4-3Â : Electrical or mechanical fault in hydraulic modulator pump motor
4-4-4Â : No power supply to hydraulic modulator valves
------------------------------------------------------------------------------------------------------
A6Â : Ignition system
1-1-1Â :No Faults
1-1-2Â : Replace ECU
1-2-3Â : Engine Temp. Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
1-3-1Â : VSS Signal Absent
1-4-3Â : Front Knock Sensor Signal Absent Or Faulty
1-4-4Â : Load Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
1-5-4Â : EGR System Leakage
2-1-4Â : VSS Signal Intermittent
2-4-1Â : EGR Flow Incorrect
3-1-1Â : Speedometer Signal Absent Or Faulty
3-1-4Â : Camshaft Position Sensor Signal Absent Or Faulty
3-2-4Â : Camshaft Signal Intermittent
4-1-1Â : Throttle Switch Signal From Fuel Injection Absent Or Faulty
4-1-3Â : EGR Temperature Sensor Signal Incorrect/Missing
4-3-2Â : High Temperature Warning In ECU Box
4-3-3Â : Rear Knock Sensor Signal Absent Or Faulty
5-1-3Â : High Temperature Warning In ECU Box
------------------------------------------------------------------------------------------------------
A7Â : Instrument panel fault codes for VDO
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Fuel gauge sender unit short circuit
1-1-3Â : Fuel gauge sender unit open circuit
1-2-1Â : Temperature signal interval too short
1-2-2Â : Temperature signal interval too long
1-2-3Â : Digital output 48 pulse short circuit to supply
1-3-1Â : Digital output 12 pulse short circuit to supply
1-3-2Â : No RPM sensor signal
1-3-3Â : Fuel level signal to trip computer short circuit to supply
------------------------------------------------------------------------------------------------------
B1Â : Electronic climate control system
1-1-1Â : No fault detected
1-2-1Â : Outside temperature sensor shorteed to earth
1-2-2Â : Outside temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-2-3Â : Driver's side interior temperature sensor shorted to earth
1-2-4Â : Driver's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-2-5Â : Passenger's side interior temperature sensor shorted to earth
1-2-6Â : Passenger's side interior temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-1Â : Driver's side air duct temperature sensor shorted to earth
1-3-2Â : Driver's side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-3Â : Passenger's side air duct temperature sensor shorted to earth
1-3-4Â : Passenger's side air duct temperature sensor open circuit or shorted to 12 volts
1-3-5Â : No signal from engine coolant temperature sensor
1-4-1Â : Faulty signal from driver's side temperature selector switch
1-4-3Â : Faulty signal from passenger's side temperature selector switch
1-4-5Â : Faulty signal from function selector switch
1-5-1Â : Signal from fan speed sensor missing or too high
1-5-2Â : Signal from fan speed sensor shorted to earth
2-1-1Â : Driver's side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-1-2Â : Driver's side damper motor position sensor shorted to earth
2-2-1Â : Passenger's side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-2-2Â : Passenger's side damper motor position sensor shorted to earth
2-3-1Â : Ventilation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-2Â : Ventilation damper motor position sensor shorted to earth
2-3-3Â : Floor/defrost damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-4Â : Floor/defrost damper motor position sensor shorted to earth
2-3-5Â : Recirculation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
2-3-6Â : Recirculation damper motor position sensor shorted to earth
3-1-1Â : Driver's side damper motor shorted to earthe or 12 volts
3-1-2Â : Passenger's side damper motor shorted to earthe or 12 volts
3-1-3Â : Ventilation damper motor shorted to earth or 12 volts
3-1-4Â : Floor/defrost damper motor shorted to earth or 12 volts
3-1-5Â : Recirculation damper motor shorted to earth or 12 volts
3-2-1Â : Driver's side damper motor active too long
3-2-2Â : Passenger's side damper motor active too long
3-2-3Â : Ventilation damper motor active too long
3-2-4Â : Floor/defrost side damper motor active too long
3-2-5Â : Recirculation damper motor active too long
4-1-1Â : Blower fan seized or drawing excessive current
4-1-2Â : Driver's side interior temperature sensor inlet fan shorted to earth
4-1-3Â : No control voltage at driver's side interior temperature sensor inlet fan
4-1-4Â : Driver's side interior temperature sensor inlet fan seized
4-1-5Â : Passenger's side interior temperature sensor inlet fan shorted to earth
4-1-6Â : No control voltage at passenger's side interior temperature sensor inlet fan
4-1-7Â : Passenger's side interior temperature sensor inlet fan seized
4-1-8Â : No control signal to blower fan power stage
4-1-9Â : Faulty diagnostic signal from blower fan power stage
4-2-0Â : ECU fault in program memory
4-2-1Â : Damper motor limit position self-adjustment not carried out
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B6Â : Electric front seat
1-1-1Â : No fault detected
1-1-2Â : Signal position sensor, motor 1, absent or faulty
1-2-1Â : Signal position sensor, motor 2, absent or faulty
1-2-2Â : Signal position sensor, motor 3, absent or faulty
2-1-1Â : Signal position sensor, motor 4, absent or faulty
1-2-3Â : Motor 1 functions although equivalent button not activated
1-3-1Â : Motor 2 functions although equivalent button not activated
1-3-2Â : Motor 3 functions although equivalent button not activated
1-3-3Â : Motor 4 functions although equivalent button not activated
3-2-3Â : Fault in stored memory position 1
3-2-2Â :Fault in stored memory position 2
3-3-3Â :Fault in stored memory position 3
3-3-1Â : Lead disconnected, motor 1*
3-3-2Â : Lead disconnected, motor 2*
3-3-3Â : Lead disconnected, motor 3*
1-1-4Â : Lead disconnected, motor 4*
1-4-3Â : Motor 1 turns in wrong direction
1-4-4Â : Motor 2 turns in wrong direction
2-1-4Â : Motor 3 turns in wrong direction
2-2-4Â : Motor 4 turns in wrong direction
4-1-4: Faulty end position calibration
*These codes may also be displayed if the motors are not allowed to reach their limit stops ie, the backrest contacting the rear seat before maximum tilt is reached
Back to the Basics...
S80 D5 163cv - 2003 - 140 000km
V40 D 102cv - 2001 - 166 000km
Anciennes : 855 GLT 2,5L 20S, V40 TD 90, V70 D5, S60 T5